Till topps i Hurrungarne

Området vi befinner oss i heter Hurrungarne och ligger strax sydväst om Joutunheimen i Norge.
När vi anländer mitt i natten efter en 12-timmars resa ser vi inte mycket av de storslagna bergsmassiven, men efter en god natts sömn i tält bredvid Turtagrö fjellstation så vaknar vi till solsken och en underbar vy.

Hurrungarne bjuder på många lättilgängliga toppar och många klassiska topptursåk finns här. Vi ska under tre dagar göra tre av dessa åk och efter en påse frukost är det dags att sätta på stighudarna på skidorna för att på börja den första etappen till baslägret. Efter ett par timmar på skidor så är vi framme vid platsen för vårt basläger. Baslägret ligger strategiskt placerat mellan de tre topparna vi ska bestiga och platsen är väl vald med sol långt in på kvällen. Efter att ha rest alla tält och grävt både köldgropar och en toalett med världens bästa utsikt så är det dags för en lektion med lavinsändare. Efter att alla är godkända så dröjer det inte länge förrän alla står på skidorna och är på väg till den första toppen som är Lauvnostinden (1950möh).

På led och i ett sick-sack mönster tar vi oss i makligt tempo längre och längre upp för berget. Efter några timmar så blir den luftiga känslan påtaglig när allt färre berg sträcker sig högre än vår position. Till slut så befinner vi oss på toppen, nu väntar vår belöning i form av utförsåkning i skön lössnö.

Våra guider tar oss till de bästa åken och flinen på allas läppar vittnar om hur nöjda alla är. Väl tillbaks i baslägret så väntar snösmältning för att få fram dricksvatten och vatten till middagen som består av en påse torrmat toppad med lite tabasco. Sen kan vi somna mätta, belåtna och med vetskapen om nya fina åk nästa dag.

De följande två dagarna följer samma mönster. Upp tidigt på morgonen för att smälta snö och äta frukost. Tidigt på morgonen är vi klara för att gå upp på nästa topp och solen skiner i kapp med våra leenden. Vissa delar av turerna knyter vi in oss i replag och på någon del får guiderna hacka ut steg för skidorna med sina isyxor. Lite luftigt på sina håll men allt känns tryggt. Alla åken har gemensamt att de är fantastiska, våra guider vet precis vart snön är som bäst.

Efter tre dagar är vi väldigt nöjda även om vi nog skulle kunna tänka oss några dagar till. Vi bryter vårt basläger och beger oss ner till fjällstationen där en kall öl väntar oss på en solig veranda. En sak som är säker är att vi har haft tur med vädret. Norrmännen vi har träffat under våra dagar i bergen sa att de har haft 5 fina dagar den här vintern och det var när vi var där. Det är inte ofta som det är klarblå himmel och i stort sett vindstilla tre dagar i rad i Hurrungarne.

För att summera vår vistelse i ett av paradisen på jorden så blir det: tre härliga bestigningar, tre härliga utsikter och tre fantastiska åk! Hit åker vi gärna igen!

/Pelle.

Om Pelle

Det här inlägget postades i Expedition, Topptur. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Till topps i Hurrungarne

1. Fridstaden skriver:

Låter förjäkla fint det där! Det rycker i kroppen på mig!😀 Tack för att du delar med dig!

2. Lennart skriver:

Ser ut som ni haft det superhärligt!