3 saker på färden

Både Marcus, på Bavarian Swede, och Johan, på Nordic Bushcraft, har skrivit om tre saker de alltid har med sig på tur. Jag tänkte också ge mig på att välja ut tre saker som alltid följer med och det är inte lätt. Jag kan helt enkelt inte välja ut tre enstaka saker, det blir snarare tre små kit med saker.

 

Verktygen:

Kniven är ju given, med den kan man ju göra allt det där andra man kan tänkas behöva. Men med kniven följer även ett bryne för att kunna hålla skärpan. En yxa och en såg åker oftast med, yxan kan faktiskt ersätta en kniv men inte alltid tvärtom. Men om jag är tvungen att välja så får det nog bli kniven. Fast oftast blir det en brukskniv med känsla och en något större från Fällkniven och som sagt en yxa, från Gränsfors förstås.

karesuandokniv

Ofta har jag med mig en bra täljkniv och en lite större kniv. De kompletterar varann väl.

 

Eldpåsen:

Eld måste jag kunna göra på färden och precis som Johan så kan jag göra eld på lite olika sätt utan att behöva ha med mig något speciellt. Men jag bär alltid med mig en skinnpåse i bältet som innehåller ett tändstål och tändmedel. Tändstålet sviker aldrig och ger ordentliga gnistor även i blöt väderlek. Tändmedlet kan variera men bomull- eller papperstussar doppade i parafin funkar riktigt bra och stickor av tjärved finns också i påsen.

 

eldpåsen

Min eldpåse är egentligen en gammal samisk kaffepåse.

 

Förstahjälpen kit:

Något som bör vara självklart men som många glömmer eller förlitar sig på att någon annan tar med sig är första hjälpen grejer. Om kniven eller yxan är med så ska förband, plåster och annat viktigt med. Det finns många sätt att fixa till ett sår med naturens egna plåster men är olyckan framme så är det bästa att vara förberedd.

neverlost

Mitt första förband kit tappar jag inte bort och innehåller det väsentligaste.

 

Om Pelle

http://www.trailloparen.se
Det här inlägget postades i Utrustning och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till 3 saker på färden

  1. Det där är nästan lite fusk =)
    Som någons sa en gång, om kniven är så viktig, varför bär man då bara en?
    Klart bra 3 saker, önskar bara jag hade buntat ihop mitt likadant

Kommentera

